Saturday, February 6, 2016

10 Cara Hilangkan Kedut Bawah Mata Tanpa Perlu ke Pusat Kecantikan

Bagi golongan yang telah meningkat usia, kedut bawah mata adalah salah satu tanda penuaan yang sering cuba dielakkan.

Terutamanya wanita.

Macam-macam cara hilangkan kedut bawah mata akan dicuba supaya kedut tidak keluar, atau berkurangan.

Dari mata jatuh ke hati, kata orang.

Mata yang terlalu berkedut pun akan nampak lebih kusam dan penat --> tak bagus untuk keyakinan diri dan sebagainya.

Sekiranya kita ada duit lebih, boleh pergi melawat mana-mana pusat kecantikan yang ada kemudahan laser untuk menegangkan semula kulit bawah mata tu..

Tapi sekiranya tidak?

Ada beberapa cara mudah yang boleh kita amalkan di rumah untuk hilangkan kedut bawah mata tu sebenarnya.



Amalan #1 : Jauhi Sinaran Matahari
Pelbagai kajian telah mencatatkan kesan matahari terhadap kedutan di wajah. Sinaran matahari adalah penyebab nombor satu yang menyumbang kepada keduatan. Dalam satu kajian oleh plastik surgeon di New York terhadap kembar seiras, salah satu kembar yang dapat exposure terhad kepada matahari nampak lebih muda, kurang kedutan dan lebih "youthful" berbanding kakak kembarnya yang suka terdedah kepada matahari!

Amalan #2 : Pakai Sunscreen!
Sekiranya anda harus keluar rumah atau bekerja di bawah cuaca panas, pakai sunscreen yang sesuai untuk mengurangkan kesan sinaran matahari kepada kulit.

Amalan #3 : Amalkan "Grape Seed Oil"
Minyak grape seed mempunyai kualiti untuk melembabkan kulit, terutamnya untuk kulit di sekeliling mata dan juga untuk mengatasi masalah parut. Minyak grape seed sangat kaya dengan antioksidan (proanthocyanidins), yang membantu untuk melambatkan proses penuaan, salah satunya yang disebabkan oleh kedutan di sekeliling mata ni.

Amalan #4: Amalkan Vitamin E suplemen
Vitamin E membantu mengurangkan dan mengelakkan kedutan kulit. Ini kerana suplemen E adalah sejenis antioksidan dan minyak dari vitamin E ni membantu melembabkan epidermis yang keribg. 
Sebelum tidur, pecahkan kapsul vitamin E dan ambil  minyaknya, sapu pada kawasan kedutan yang kita nak target tu untuk percepatkan kesannya.

Produk cadangan untuk amalan #3 dan amalam #4 : Vita-E Complex Shaklee telah dilengkapi dengan ekstrak semulajadi Grape Seed Extract dan Natural vitamin E, kedua-duanya antioksidan yang membantu melembabkan kulit sekitar mata dan mengurangkan kedut


Amalan #5 : Tidur yang Mencukupi
Menurut pakar kulit dari Yale, Dr Perricone, hormon kortisol yang memusnahkan sel kulit akan lebih banyak dihasilkan oleh badan sekiranya badan tidak dapat tidur yang mencukupi. Sel kulit yang musnah akan lebih mudah berkedut, katanya, jadi tidur lah secukupnya. Tidur yang cukup juga akan mengelakkan badan dari sentiasa lesu.

Amalan #6 : Makan Lebih Soya
Menurut WebMd, amalan pemakanan yang kaya dengan soya boleh membantu mengurangkan kesan matahari kepada kedutan wajah. Dalam satu kajian terbaru terhadap manusia yang diterbitkan dalam European Journal of Nutrition, pengambilan soya selama sekurang-kurangnya 6 bulan membantu memperbaiki tekstur kulit dan kedutan.

Produk cadangan untuk amalan #6 : Energizing Soy Protein yang kaya dengan asid amino yang diperlukan untuk kulit kelihatan glowing dan tentunya kurang berkedut. ESP mempunyai pelbagai manfaat lain disebabkan naturenya yang semulajadi dan non-GMO.


Amalan #7 : Berhenti Merokok!
Sekiranya anda seorang perokok, kajian menunjukkan kandungan nikotin dalam rokok mengurangkan ke-elastik-an kulit, menyebabkan kedut lebih mudah untuk timbul dan lebih "visible!"

Amalan #8 : Pastikan Kawasan Bawah Mata Sentiasa Lembap
Sama ada gunakan moisturizer dengan teknik sapuan yang betul, atau sekali-sekali gunakan terapi timun. Timun akan memberikan efek penyejukan kepada mata dan menyebabkan kedutan akan kurang kelihatan, dan mata akan nampak segar tanpa sembab.

Amalan #9 : Putih telur sebagai masker
Ada juga amalan yang mengatakan sapuan sedikit putih telur sebagai masker di kawasan bawah mata boleh membantu menghilangkan kedutan.

Caranya : Selepas memecahkan telur, perasan kan masih ada buih-buih putih yang melekat di dalam kulit telur tu? Jangan buang! Calit dan sapu di kawasan sekitar mata yang berkedut dan bilas secepat mungkin sebaik sahaja putih telur kering. Putih telur mempunyai efek menegangkan kulit, jadi jangan biarkan mereka kering di bawah mata terlalu lama kerana kulit yang lembut di bawah mata boleh di"tarik" berlebihan dan menyebabkan eye-bag pulak nanti. 



Amalan #10 : Jangan terlalu lama menghadap skrin gadjet
Komputer, telefon bimbit, iPad, TV? Kajian menunjukkan masa yang terlalu lama di depan gajet-gajet ni akan meletihkan mata dan menyebabkan kedutan lebih mudah hadir. Jika perlu, ambil masa rehat selepas 30 - 60 minit menghadap gajet dengan memandang kehijauan atau memejamkan mata.


Selain itu, kedutan mata juga boleh disebabkan oleh faktor usia dan radikel bebas dalam badan yang tidak diuruskan dengan baik.

Semakin tua, semakin kurang sintesis kolagen dalam badan kita dan bawah mata yang mempunyai kulit paling sensitif akan jadi tempat pertama yang akan menunjukkan kesannya.

Semakin tua juga, badan akan mempunyai banyak radikel bebas akibat pencemaran, tabiat pemakanan dan sebagainya yang menyebabkan badan jadi kelihatan "tua" sebelum waktunya.

Untuk membantu mengatasi dua faktor ini dan kembalikan keremajaan kulit di bawah mata, Put cadangkan dua produk hebat Shaklee tambahan iaitu Colagen Powder dan Vivix.

Antara kelebihan Colagen Powder Shaklee dalam membantu hilangkan kedutan bawah mata dan mengembalikan keremajaan kulit:
  • Molekul kolagen yang kecil dan sangat-sangat mudah diserap oleh badan. Makan satu sachet kolagen bermolekul kecil ni mungkin saja sama dengan makan berpeket-peket kolagen yang molekulnya lebih besar. Efisyen dan berkesan!
  • Mengikut kata kajian dari pakar dan saintis Shaklee, penggunaan sekurang-kurangnya 6 minggu untuk nampak kesan, tapi testimoni dari pengguna, pakai dalam masa seminggu pun dah boleh nampak perubahan ketara! Fast result, safe and natural ingredients!

Baca ni kalau nak tahu apa yang perempuan cun cakap lepas cuba kolagen powder Shaklee yang terbaik ni



Vivix pula, mengandungi polifenols dari 4 tumbuhan unik ciptaan Allah yang kaya dengan antioksidan. Antioksidan berfungsi meneutralkan radikel bebas dan melambatkan proses penuaan. Bukan sahaja baik untuk kecantikan kulit, Vivix juga membantu mengurangkan risiko penyakit-penyakit kronik seperti diabetes, darah tinggi, kanser dan sebagainya. Cantik dan sihat, sapa tak nakkk.




Baca sini kalau nak tau apa lagi yang boleh buat kalau nak kulit licin (dan kurang kedutan) kalau dah jenuh tepek skincare tapi tak jadi pun. Konfem puas hati kalau cuba.

Untuk dapatkan produk kecantikan dan atasi kedut bawah mata dengan cara paling sihat, boleh hubungi Put (017-6021189) untuk konsultasi dan cadangan.

Lebih menarik bulan Februari 2016, promosi hebat Vivix berlangsung yang mana anda akan jimat hampir RM100 sebotol untuk pembelian twin-pack. 

Mata yang kurang kedutan akan menampakkan seseorang lebih muda, berkeyakinan dan tentunya lebih sihat. Tengok tak orang sebelah rumah yang umurnya dah 50 tahun tapi matanya lagi sikit kedutan dari mata kita? Jangan jeles sorang-sorang lagi!

Hubungi Putri segera untuk order, ya!


Putri Zulaikha Amin
Shaklee Independent Distributor 917819
SMS / WA 017-6021189

0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Copyright © putrizulaikha.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com