Wednesday, November 5, 2014

Pekerja Ofis Terbabas Dalam Perjalanan Pulang Kerja Akibat Migrain Teruk

Takut kan kalau kita lah pelakon utama dalam berita yang ada headline tu? Tambah tragis kalau sudahlah terbabas, tapi tak mati pulak. Tak boleh jalan ke, hilang penglihatan ke. Semua sebab migrain teruk melampau yang tak dirawat.

Bayangkan pun dah seriau...

Pengalaman Migrain Teruk Saya


Saya selalu jugak migrain. Sejak sekolah lagi. Tak tahu lah sebab jadi seorang pelajar yang terlajak rajin membaca ke hapa, tapi musim exam aje bila study lebih sikit, malam mesti sakit kepala melampau.

Kadang-kadang melampau sampai rasa nak termuntah.

Akibatnya, bila migrain dah menyerang, study entah ke mana, mood pun tak ada, semua orang tak nak kawan dengan saya sebab terlalu moody. Saya pun, tak ada mood nak bersosial sangat.

Apa yang saya buat, akan telan Panadol Extra dua bijik dan terus tidur. Kalau nasib tak baik, bangun tiga jam kemudian, migrain masih ada lagi sikit-sikit. Telan lagi dua bijik panadol dan sambung tidur.

Pernah sekali saya sakit kepala yang melampau, tahap berdenyut-denyut sampai anak mata rasa nak tercabut dari soket waktu pulang dari kerja. Saya tinggal di Shah Alam, jadi selalunya perjalanan pulang waktu rush hour dari KL ambil masa hampir 1 jam setengah. Sudahlah lama, jammed teruk pulak.

Saya muntah dalam botol dua kali. Terlalu sakit sampai satu tahap saya terpejam mata dan tak bukak-bukak sampai lah tiba-tiba terdengar hon lori sebelah sebab saya hampir masuk ke 'lane' nya.

Astaghfirullah.

5 Penyebab Migrain


Ada banyak faktor yang boleh menyebabkan sakit kepala yang melampau, dan kajian pun masih tak dapat nak tentukan dengan pasti apa yang menyebabkan wanita lebih terdedah pada risiko migrain berbanding lelaki. Tapi antara 5 sebab yang saya pernah research dan rasanya applicable untuk diri saya:

  • Stress yang melampau - mungkin bila bos tiba-tiba suruh saya buat presentation padahal saya tak bersedia, otak saya tertekan? 
  • Kurang tidur, terutamanya sejak 
  • Makan yang tidak teratur
  • Cahaya yang melampau dan menyilaukan
  • Bau yang menyengat - ni berbeza untuk semua orang, tapi saya paling tak tahan dengan bau rokok. Ergh.
Disebabkan saya selalu tertekan dengan migrain ni, saya dah cuba bermacam-macam penyelesaian untuk kurangkan kesusahan hidup akibat sakit kepala melampau. Dari air jampi, makan asam, bermacam-macam lah.

Sehinggalah saya terbaca tentang macam mana B Complex boleh membantu.

Sekarang saya amalkan B Complex Shaklee - 2 biji sehari. Kalau tiba-tiba dapat serangan sakit kepala, saya up-kan jadi 3 bijik sebelum tidur (dan di-couple-kan dengan vitamin lain yang jugak membantu, antaranya Ostematrix - oh, tak sabar nak kongsi betapa cintanya saya pada sumber kalsium yang satu ini!), saya terus tidur dan alhamdulillah, sakit kepala hilang.

Jimat duit tak payah beli banyak sangat panadol.

Dan paling penting, badan saya pun berterima kasih pada tuan dia sebab dah tak masukkan chemicals sesuka hati tanpa sebab dan kerap.

Jika berminat nak turut sama selamatkan diri anda dari hampir terbabas macam saya, bolehlah beli B Complex anda hari ini. Prevention is better than cure, kata orang, kan?

Putri Zulaikha Amin
SID : 917819
Sms / Whatsapp : 0176021189


0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Copyright © putrizulaikha.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com