Thursday, November 20, 2014

Gusar Tak Tahu Makanan Untuk Menurunkan Gula Dalam Darah Yang Mana Yang Bagus? Baca Sini

Khas buat pembaca yang mungkin ada masalah paras gula dalam darah yang agak tinggi dan berisiko diabetes, saya nak kongsikan makanan untuk menurunkan gula dalam darah secara semulajadi.

Makanan-makanan ni adalah gabungan petua orang-orang tua yang saya kumpulkan...

Petua 1: Minum air rebusan asam keping gelugor.




Petua 2: Jus peria katak yang enak.....dan pahit.





Mak saya cakap, semua yang pahit-pahit lah bagus untuk diabetes.

Kesian betul.

Peria katak ni pulak, pahitnya ya Allah. Kalau tak sebab takut bulan depan nak pergi jumpa doktor lagi, memang rasanya tak ada siapa yang sanggup minum.

Untuk kurangkan rasa pahit, boleh blend peria katak ni dengan buah-buahan seperti epal.

Resepinya mudah saja :

Bahan-bahan:

  • Sebiji peria katak - saiz ikut suka, nak lagi banyak hasilnya, guna lah saiz besar. 
  • 1/2 biji epal - saiz normal
  • Air masak secukup rasa
  • Dua sudu gula Eh hello, diabetes kot?! 

Cara penyediaan:

  1. Basuh peria katak dan epal sebersihnya. Jangan sampai ada ulat atau habuk yang boleh jadi perisa tambahan pula..
  2. Potong peria katak dan epal ke dalam potongan kecil supaya mudah untuk dikisar.
  3. Campak semuanya ke dalam mesn pengisar, termasuklah air.
  4. Kisar sehingga halus.
  5. Ambil penapis dan tapiskan hasil kisaran ke dalam cawan. Buang hampasnya.
  6. Silalah nikmati jus peria katak epal dengan nikmat dan gembira.


Petua 3 : Buah tunjuk langit. 





Cara makannya, seperti yang ditulis oleh pengalaman seorang penulis ni, caranya begini:

  1. Ambil 2 biji buah tunjuk langit dan ketuk sehingga lumat
  2. Campurkan dengan sedikit sahaja air untuk melembabkan buah yang telah lumat tersebut
  3. Ambil hasil tumbukan tadi dan gentel2 sehingga jadi bentuk kapsul / bola
  4. Telan dengan air
Buah tunjuk langit ni boleh didapati di kedai-kedai jamu atau ubat di Giant dengan harga kira-kira RM10 untuk 100 biji. Murah juga, kan?

Yang leceh sedikit mungkin bab nak menumbuk, tapi apa lah sangat nak tumbuk berbanding kaki yang nak kena potong kalau tak turunkan gula darah tu.

Petua 4 : Makan makanan rendah glisemiks indeks seperti ubi keledek dan lemon.


Petua 5 : Makan buah ceri. 


Mula-mula dengar ni, pelik juga. Tiba-tiba aja buah ceri? Rupanya sebab buah ceri ada kandungan anti-oksidan yang tinggi dan boleh bantu untuk rendahkan paras diabetes.


Itu saja 5 makanan yang saya pernah dengar daripada petua orang-orang tua. Dalam entri yang lain nanti saya kongsikan pula senarai makanan pantang untuk diabetes ya. Senarainya tentulah lebih panjang.


Secara jujurnya saya katakan tidak ramai yang mampu berpantang makan lantaran terlalu teruja melihat hidangan yang enak-enak di atas meja setiap kali tiba waktu makan.

Makanan penurun gula darah ini pula, hmm lihatlah. Tak menyelerakan, pun?

Tambahan lagi, tak semua makanan ni berkesan untuk setiap orang ya.

Ada yang jadi pada Kak Kiah sebelah rumah, tapi bila ayah sendiri cuba, macam tak jadi pulak

Try and error lah, sebab makanan-makanan yang disenaraikan di atas ni adalah hasil pengalaman-pengalaman orang-orang tua serta sedikit kajian sains yang basic.

Minuman Kesihatan Bersandarkan Kajian Ekstensif dan Laporan Teknikal


Suka saya nak kongsikan tentang Vivix, satu minuman kesihatan yang mengandungi anti-oksidan yang sangat tinggi dan terbukti berkesan membantu menurunkan paras gula dalam darah.

Dengan kajian yang ekstensif ni, ramai yang tak ragu-ragu untuk mencuba alternatif ini.

Saya kongsikan juga lihat beberapa testimoni pengguna yang dah pun mencuba Vivix untuk membantu mengawal gula darah dan lihat apa kata mereka:

Vivix membantu mengelakkan kandungan gula dalam darah meningkat dengan cepat 


Vivix membantu mengembalikan tenaga 


Vivix mengurangkan kabur mata, salah satu komplikasi berbahaya diabetes

Gembira sungguh sekiranya alternatif yang dicuba, berkesan, kan?

Jadi tunggu apa lagi?

Sekiranya anda..

  1. diberitahu doktor yang kaki anda mungkin bakal dipotong bulan depan akibat paras gula yang tak turun-turun setiap kali check
  2. tak lagi sanggup melihat orang disekeliling anda simpati dengan keadaan anda yang makan ubat klinik berpeket-peket, tapi masih juga luka tak sembuh, kaki berlubang-lubang seperti ini:
  3. sudah mencuba semua alternatif yang ada sebagai tambahan terhadap ubat doktor dan suntikan insulin, dan masih lagi mencari alternatif lain..
  4. mengimpikan satu hari untuk pergi berjumpa doktor dan lihat paras gula tu normal..

mungkin Vivix merupakan lagi satu alternatif yang boleh dicuba.

Suka saya nak berikan dan bantu anda untuk mencuba alternatif ini - jangan bertangguh lagi, ambil tindakan sebelum organ badan pula yang menjadi galang ganti.

Sebotol Vivix berharga RM475, tapi apalah sangat RM475 dibandingkan dengan nilai keupayaan untuk bergerak menggunakan kaki.



Email : saudagaruntamu@gmail.com
SMS / Whatsapp : 017-6021189
ID Shaklee : 917819















0 comments:

Post a Comment

Blog Archive

Copyright © putrizulaikha.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com