Friday, November 21, 2014

How My Husband Helped Ease My Contraction Pain Without Being Near Me

So this time around...

No, not so fun being at home.

You try and imagine this:
  1. Sepatutnya macam happy dapat balik rumah because instead of eating hospital food, I can eat whatever yummy food there are before my confinement period starts. Go eat at fancy restaurants and have that delicious chocholate dessert that I love so much, even!
  2. Sleep in my own bed, with the fluffiest comforter and snuggle on my pregnancy pillow. 
  3. Chill and watch TV, and maybe bounce on the exercise ball if I can still manage. The point – chilling at home in front of TV is of course more relaxing than pretending to chill in the hospital when in fact you’re scared anytime doc might come and induce you,kan?
Namun, secara realitinya.....
  1. Cubaan nak makan makin gagal sebab pain is now every 5 minutes. Kau baru nak bangun makan, dah contraction. Baru nak duduk kat meja, terpaksa mencangkung dulu tahan contraction. Kau nak suap nasi, contraction. Malas nak makan, tahu tak?
  2. Sleep? Anda bergurau, kah?
  3. Instead of chilling, I am chilled from all the pain. 

Nice.

Do you know how people say contraction pain is just like dysmenorrhea, but at a more painful scale?

Lie.

Its nothing like dysmenorrhea at all.

Its the kind of pain that is so painful that

  1. You gritted your teeth so hard that when the pain is over, you have toothache and felt like your tooth is going to tercabut
  2. When the pain comes, you shut your eyes so tight, wishing it away but the pain just gets worse and worse until your eyelids are numb, and you can literally feel the tiredness of your eyelids muscles when you opened your eyes
  3. You fear the next round of pain
  4. You wish, oh you so wish, for some epidural – don’t care about all those side effects that you have researched so extensively before labour. Because dozens of people have taken it and still live and you have no time to think about giving your kid a drug-free start in life anymore. You.just.need.it.now.



Today, I don’t exactly remember the pain anymore. I guessed Allah created mothers this way for the sole reason that if we remembered, half might not want to conceive anymore.


But I do remember...


the feeling of toothache after each contractions, I remember being in some delirious state in between the contractions, wishing for epidural, and I remember my husband.

My loving and ever so helpful husband, whom, at that point, seems to be at a lost of things to do to comfort me.

You see, for some reasons when I’m having these contractions, especially after going to the doctor for the second time, I felt somewhat angry.

So, naturally, the anger will be channeled to the person closest to me - Azam lah.

He tried to provide some relief by rubbing my back, but somehow he rubbed a bit to hard, or a bit too soft, so I barked at him.

He tried to help me time my contractions, so he was ever so ready with his handphone and the contraction timer ON, but I felt irritated at him staring at me during my contractions so again, I snatched the phone away from him and commented – I also can time this myself!

Before he even tried, I warned him “Please don’t ask me to Sabr or berzikir or what okay, I cant even open my mouth when the contrac..." (cannot finish sentence because contraction comes)

Padan muka aku

Blessed him, he did not utter a single protest and kept on reciting Zikr while his pregnant wife (now in contractions) continue to sweat and you know.. be angry.

So after a while, I guessed he realized that being near me will only irk me further.

But he still wanted to help.

And I remembered what he did so vividly because for some reason, I found it calming and helping so I’d like to share them here in the hopes that it will inspire many other husbands to try the same technic if your wife is more on the aggressive side when she’s in pain....like me.

In between my contraction pains;

I noticed that he has gone and taken his wudhu’, and I remembered seeing him stand in prayer.

I remembered listening to him making prayer to keep me and the baby safe, for Allah to lessen my pain and for me to be calmer (hah! He dare!)

And because somehow I got angrier if he was near me, I remembered seeing him sitting and leaning against the wall at the other end of the room, uttering Zikr loudly so I can hear.

Well, loudly at first before I snapped at him (again) to keep his voice down.

Haha.

My loving, ever so helpful husband.

He turned to the only way to seek help, and it miraculously works.

Tips for fathers-to-be out there!


So now... it's already 7:30 pm...


Azam was tired from all the Zikr and watching me being in constant pain.

At around this time, I no longer can tahan the pain - with every contraction that came, I literally almost shouted and cried.

Was not even 3 contractions in 10 minutes yet.

The next contraction, I saw Azam's face hardened when I cried in pain and for a minute I wanted to marah him - I was in pain and now he wanted to complain about my shoutings, is it?!

Tak sempat marah lagi he said - Siap. Kita pergi hospital.

Phew, nasib baik tak termarah.

Tapi belum 3 in 10 lagi? Nanti doktor marah.

Kita pergi. Yang dah sakit macam ni. Sampai sana nanti kita mintak masuk wad.


Yes - epidural!!!! Finallyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyy *sujud syukur dalam hati*

So pung pang pung pang, we're on our way to the hospital...

The first thing I will do is get that damn epidural!

Okay?

Okay?

Thursday, November 20, 2014

Gusar Tak Tahu Makanan Untuk Menurunkan Gula Dalam Darah Yang Mana Yang Bagus? Baca Sini

Khas buat pembaca yang mungkin ada masalah paras gula dalam darah yang agak tinggi dan berisiko diabetes, saya nak kongsikan makanan untuk menurunkan gula dalam darah secara semulajadi.

Makanan-makanan ni adalah gabungan petua orang-orang tua yang saya kumpulkan...

Petua 1: Minum air rebusan asam keping gelugor.




Petua 2: Jus peria katak yang enak.....dan pahit.





Mak saya cakap, semua yang pahit-pahit lah bagus untuk diabetes.

Kesian betul.

Peria katak ni pulak, pahitnya ya Allah. Kalau tak sebab takut bulan depan nak pergi jumpa doktor lagi, memang rasanya tak ada siapa yang sanggup minum.

Untuk kurangkan rasa pahit, boleh blend peria katak ni dengan buah-buahan seperti epal.

Resepinya mudah saja :

Bahan-bahan:

  • Sebiji peria katak - saiz ikut suka, nak lagi banyak hasilnya, guna lah saiz besar. 
  • 1/2 biji epal - saiz normal
  • Air masak secukup rasa
  • Dua sudu gula Eh hello, diabetes kot?! 

Cara penyediaan:

  1. Basuh peria katak dan epal sebersihnya. Jangan sampai ada ulat atau habuk yang boleh jadi perisa tambahan pula..
  2. Potong peria katak dan epal ke dalam potongan kecil supaya mudah untuk dikisar.
  3. Campak semuanya ke dalam mesn pengisar, termasuklah air.
  4. Kisar sehingga halus.
  5. Ambil penapis dan tapiskan hasil kisaran ke dalam cawan. Buang hampasnya.
  6. Silalah nikmati jus peria katak epal dengan nikmat dan gembira.


Petua 3 : Buah tunjuk langit. 





Cara makannya, seperti yang ditulis oleh pengalaman seorang penulis ni, caranya begini:

  1. Ambil 2 biji buah tunjuk langit dan ketuk sehingga lumat
  2. Campurkan dengan sedikit sahaja air untuk melembabkan buah yang telah lumat tersebut
  3. Ambil hasil tumbukan tadi dan gentel2 sehingga jadi bentuk kapsul / bola
  4. Telan dengan air
Buah tunjuk langit ni boleh didapati di kedai-kedai jamu atau ubat di Giant dengan harga kira-kira RM10 untuk 100 biji. Murah juga, kan?

Yang leceh sedikit mungkin bab nak menumbuk, tapi apa lah sangat nak tumbuk berbanding kaki yang nak kena potong kalau tak turunkan gula darah tu.

Petua 4 : Makan makanan rendah glisemiks indeks seperti ubi keledek dan lemon.


Petua 5 : Makan buah ceri. 


Mula-mula dengar ni, pelik juga. Tiba-tiba aja buah ceri? Rupanya sebab buah ceri ada kandungan anti-oksidan yang tinggi dan boleh bantu untuk rendahkan paras diabetes.


Itu saja 5 makanan yang saya pernah dengar daripada petua orang-orang tua. Dalam entri yang lain nanti saya kongsikan pula senarai makanan pantang untuk diabetes ya. Senarainya tentulah lebih panjang.


Secara jujurnya saya katakan tidak ramai yang mampu berpantang makan lantaran terlalu teruja melihat hidangan yang enak-enak di atas meja setiap kali tiba waktu makan.

Makanan penurun gula darah ini pula, hmm lihatlah. Tak menyelerakan, pun?

Tambahan lagi, tak semua makanan ni berkesan untuk setiap orang ya.

Ada yang jadi pada Kak Kiah sebelah rumah, tapi bila ayah sendiri cuba, macam tak jadi pulak

Try and error lah, sebab makanan-makanan yang disenaraikan di atas ni adalah hasil pengalaman-pengalaman orang-orang tua serta sedikit kajian sains yang basic.

Minuman Kesihatan Bersandarkan Kajian Ekstensif dan Laporan Teknikal


Suka saya nak kongsikan tentang Vivix, satu minuman kesihatan yang mengandungi anti-oksidan yang sangat tinggi dan terbukti berkesan membantu menurunkan paras gula dalam darah.

Dengan kajian yang ekstensif ni, ramai yang tak ragu-ragu untuk mencuba alternatif ini.

Saya kongsikan juga lihat beberapa testimoni pengguna yang dah pun mencuba Vivix untuk membantu mengawal gula darah dan lihat apa kata mereka:

Vivix membantu mengelakkan kandungan gula dalam darah meningkat dengan cepat 


Vivix membantu mengembalikan tenaga 


Vivix mengurangkan kabur mata, salah satu komplikasi berbahaya diabetes

Gembira sungguh sekiranya alternatif yang dicuba, berkesan, kan?

Jadi tunggu apa lagi?

Sekiranya anda..

  1. diberitahu doktor yang kaki anda mungkin bakal dipotong bulan depan akibat paras gula yang tak turun-turun setiap kali check
  2. tak lagi sanggup melihat orang disekeliling anda simpati dengan keadaan anda yang makan ubat klinik berpeket-peket, tapi masih juga luka tak sembuh, kaki berlubang-lubang seperti ini:
  3. sudah mencuba semua alternatif yang ada sebagai tambahan terhadap ubat doktor dan suntikan insulin, dan masih lagi mencari alternatif lain..
  4. mengimpikan satu hari untuk pergi berjumpa doktor dan lihat paras gula tu normal..

mungkin Vivix merupakan lagi satu alternatif yang boleh dicuba.

Suka saya nak berikan dan bantu anda untuk mencuba alternatif ini - jangan bertangguh lagi, ambil tindakan sebelum organ badan pula yang menjadi galang ganti.

Sebotol Vivix berharga RM475, tapi apalah sangat RM475 dibandingkan dengan nilai keupayaan untuk bergerak menggunakan kaki.



Email : saudagaruntamu@gmail.com
SMS / Whatsapp : 017-6021189
ID Shaklee : 917819















Tuesday, November 18, 2014

Cara Turunkan Gula Darah Supaya Tak Tersadai Atas Wheelchair Tanpa Kaki!

Kalau satu hari doktor beritahu yang kaki kita terpaksa dipotong, macam mana agaknya reaksi kita, ya?

Selama ni elok berjalan, boleh berlari dan bergerak bebas, tiba-tiba sekelip mata doktor beritahu yang kita cuma ada lagi satu minggu saja untuk jadi manusia berkaki, sebelum dipotong.

Seram dan rasanya seperti mahu mati sahaja, kan?

Ini lah dilema yang dihadapi oleh kebanyakan pesakit diabetes yang telah terlalu teruk gara-gara tak berjaya mencari cara turunkan gula darah dengan cepat.

Bermula dengan luka yang mungkin nampak kecil, kuman boleh merebak dengan cepat akibat jangkitan dan kandungan gula dalam darah yang tinggi.

Sedar tak sedar, hari untuk kaki dipotong tiba.

Waktu tu, dah terlambat untuk cuba nak cari cara turunkan gula. Kaki terpaksa dipotong untuk elakkannya dari menjadi lebih sakit dan teruk.

diabetes
SERAMNYAAAAAAA!


Diabetes Penyakit Keturunan


Kata doktor, diabetes ni adalah penyakit warisan turun temurun. Kalau ayah atau ibu mempunyai sejarah sakit diabetes, kemungkinan besar anda juga boleh mendapat diabetes sekiranya tak dijaga dengan elok.

Lebih teruk lagi, walaupun kaki dah dipotong, diabetes masih lagi menjadi terlampau teruk sehingga membawa kepada kematian.

Ibu kawan saya adalah salah seorang yang meninggal dunia akibat diabetes. Kakinya dah pun dipotong, dan setahun kemudian, beliau meninggal.

Apa Itu Diabetes, Sebenarnya?

Diabetes ni adalah penyakit di mana paras gula dalam darah melebihi paras normal. Ini boleh terjadi akibat 
  1. Badan tidak lagi sensitif terhadap rembesan hormon insulin, atau pun 
  2. Pankreas tidak lagi efektif dalam menghasilkan hormon insulin 

Akibatnya, glukosa tidak dapat diserap ke dalam darah seperti yang sepatutnya dan tertinggal di dalam darah.

Lama-kelamaan, gula ini semakin tinggi kandungannya, dan jadilah diabetes.

Gula yang sepatutnya memberi tenaga sekarang menjadi pembunuh senyap buat rakyat Malaysia.




Antara punca diabetes termasuklah:

  1. Faktor genetik dan keturunan
  2. Masalah kolesterol tinggi berterusan (Baca juga 4 langkah mudah kekalkan kolesterol di paras normal)
  3. Berat badan berlebihan yang tidak dikawal 
  4. Tekanan darah tinggi
  5. Tekanan emosi yang berterusan tanpa usaha memperbaikinya
  6. Kurang senaman dan aktiviti fizikal

Apa Nak Buat Sebaik Sahaja Anda Disahkan Menghidap Diabetes


Kak Asmah (bukan nama sebenar) yang menghubungi saya beritahu dia sudah tak larat berulang-alik ke hospital untuk dapatkan rawatan.

Sejak 5 tahun yang lepas, Kak Asmah cuba menurunkan gula dalam darahnya dengan pelbagai cara.

Berpeket-peket ubat dari hospital dimakan dengan tekun, suntikan insulin yang dah tak terkira, semua ubatan tradisional akar kayu dah dicuba tapi mungkin kerana faktor-faktor lain, bacaan gula dalam darahnya tak juga turun-turun.

3 bulan yang lepas, diabetesnya semakin teruk. Doktor pesan sekiranya Kak Asmah tak juga turunkan gula darahnya dengan cepat, kemungkinan untuk kakinya dipotong memang tinggi.

Kak Asmah rasa tak tentu arah.

Potong kaki bukan main-main. Bila tak lagi ada kaki, siapa yang mahu bekerja menyara anak yang masih kecil dan perlu sekolah?

Alternatif untuk Diabetes

Selain daripada ubat hospital dan ubatan tradisional yang selalu diberikan kepada pesakit diabetes, saya suka nak kongsikan satu lagi alternatif untuk cuba membantu mengawal paras gula dalam darah.

Vivix, sejenis suplemen yang sangat tinggi kandungan antioksidannya adalah satu minuman kesihatan yang boleh diambil sebagai salah satu alternatif untuk membantu memperbaiki kualiti hidup pesakit diabetes.

Vivix mengandungi kandungan resveratrol yang amat tinggi yang diekstrak secara tulen dari anggur muscadine, purple carrot dan elderberi.




Banyak kajian antarabangsa yang telah dilakukan terhadap Vivix yang mengesahkan secara klinikal potensi Vivix sebagai alternatif bantuan kepada pesakit diabetes.

Antaranya;
  1. Kajian di Kanada terhadap sekumpulan orang Iran yang menghidap Diabetes Type-II membuktikan kandungan resveratrol memberikan perlindungan tambahan kepada hati dan buah pinggang supaya tak rosak akibat pengambilan ubat diabetes dari hospital yang berterusan.
  2. Kajian dari Perancis mengatakan kandungan antioksidan dari anggur merah mengelakkan pembentukan lemak di sekitar otot dan membantu memperbaiki respons badan terhadap hormon insulin.
  3. Kajian terhadap anthocyanins dalam membantu memperbaiki keadaan diabetes. Anthocyanins juga merupakan salah satu kandungan yang tinggi dalam Vivix.
Tak lagi takut-takut nak cuba Vivix bila tahu kajian-kajian antarabangsa yang menyokong keberkesanannya, kan?

Bagaimana Vivix Membantu

Vivix membantu dalam 3 fokus utama:

Membantu memperbaiki respons badan terhadap hormon insulin


Salah satu penyebab diabetes ialah apabila badan gagal bertindak balas dengan hormon insulin yang dirembeskan oleh pankreas. Gula yang sepatutnya masuk kedalam sel badan dengan bantuan insulin, tak dapat berbuat demikian dengan berkesan dan akibatnya, kandungan gula dalam darah terus naik dan naik.

Resveratrol membantu untuk memperbaiki keadaan "insulin resistance" ini. Semakin tinggi kandungan resveratrol, semakin baik kesannya dan Vivix mengandungi hampir 98% resveratrol tulen dan kandungannnya adalah hampir 10 kali ganda lebih tinggi daripada minuman kesihatan yang lain.

Mengurangkan komplikasi akibat diabetes


Salah satu kesan yang sering dialami oleh pesakit kencing manis ini adalah mata menjadi kabur. Dalam kajian yang dibuat, kandungan antocyathins dalam Vivix membantu mengurangkan komplikasi mata kabur ini sekiranya diambil secara konsisten.

Membantu mengawal kandungan gula dalam darah


Kandungan polifenol dalam Vivix berfungsi untuk melambatkan penyerapan karbohidrat ke dalam darah. Ini dapat mengelakkan kandungan gula dalam darah meningkat dengan cepat dan memburukkan lagi keadaan pesakit diabetes.

Betul-Betul Berkesan Ke?


Walaupun dah tengok banyak kajian yang buktikan potensi Vivix untuk kawal gula darah, pastinya kita masih nak tahu "eh, ade ke yang dah guna dan jadi?", kan?

Meh tengok sini.









Jangan Tunggu Sehingga Kaki Nak Dipotong


Sekiranya anda menghidap diabetes atau pun mempunyai ahli keluarga yang adalah masalah yang sama, saya sarankan anda tidak bertangguh untuk cuba rawatan alternatif ini.

Jangan tunggu sehingga kaki terpaksa dipotong barulah hendak mencari-cari apa lagi pilihan lain yang ada.

Saat itu, mungkin segalanya sudah terlambat.

Sekiranya anda memerlukan bantuan dan perlukan informasi lebih lanjut, hubungi saya segera dan saya akan cuba membantu anda.


SMS / Whatsapp : 017-6021189
ID Shaklee : 917819




Monday, November 17, 2014

Dilema Ibu Bekerja Yang Nak Banyakkan Susu Badan Supaya Tak Payah Topup Formula SELAMANYA

Salam sejahtera semua..

Hari ini, ramai ibu-ibu muda yang semakin bersemangat untuk menyusukan bayi seawal kelahiran. Cita-cita setiap insan yang bergelar ibu, adalah untuk berikan yang terbaik buat sang manja.

Bermacam-macam informasi dah dicari sewaktu zaman sebelum kehamilan lagi.

Hadiri kelas penyusuan. Heret suami untuk sama-sama belajar dari pakar laktasi, cara yang betul melekapkan bayi, sokongan suami, dan sebagainya.

Google segala macam cara banyakkan susu, tips susu melimpah ruah, susu badan memancut-mancut, semuanya lah.

Belum lagi nak dikira persedian menyambut bayi yang 'mesra' breastfeeding.

Nursing cover, beli.

Pam susu - kalau mampu, memang akan beli Medela Freestyle yang jadi bualan ramai ibu-ibu sekarang.

Nursing bra, nursing blouse, sedia.

Semua menanti si manja, untuk perjalanan penyusuan badan anda dan dia.

Teruja.

Tak sabar menanti.

Dan hari kelahirannya pun tiba....




Si Manja Yang Disayangi


Kali pertama bertentang mata, hati anda jatuh sayang.

Apatah lagi saat istimewa anda menyusukannya. Terasa begitu dekat dan rapat - betullah yang dikata, penyusuan badan merupakan hubungan istimewa ibu dan anak.

Azam anda semakin tekad - akan anda susukan si kecil ini sehingga umurnya mencecah 2 tahun.

Semoga rezeki susu anak ini dimurahkan..

Diam-diam, anda berdoa di dalam hati, rendah hati mengharap Tuhan perkenankan doa anda.

2 bulan berlalu, tempoh berpantang diganti dengan pulangnya anda ke tempat kerja.

Andalah Ibu Cekal Itu...




yang setiap hari gigih mengangkut beg susu, pam susu dan segala persiapan mengepam susu ke pejabat.

yang duduk di pojok surau kecil, mengepam susu sambil mengimbangi laptop untuk menyelesaikan kerja..

yang seringkali makan bungkus, supaya anda dapat menyelesaikan waktu mengepam dan solat dalam waktu makan tengah hari yang diperuntukkan..

yang kadang kala terpaksa meminta diri dari mesyuarat penting, kerana anda disuruh menghadiri meeting demi meeting tanpa waktu rehat yang secukupnya..

yang sanggup tidak keluar lunch, asalkan bekalan susu dapat disediakan untuk kesayangan hati.

Anda lah ibu cekal itu.

Azam anda tidak pernah berganjak - anak itu akan merasai setiap titisan susu dari badan anda selagi termampu.

Tapi Entah Dimana Silapnya...


Saban hari, walau tidak pernah terlepas waktu mengepam, susu semakin hari semakin berkurangan.

Jika dulu sekali mengepam dapat 8 oz, sekarang satu sesi hanya dapat menyimpan 5oz.

Si kecil semakin lincah, minatnya terhadap susu semakin tinggi.

Stok susu di rumah semakin berkurangan.

Gusar dan resah.

Makanan untuk banyakkan susu badan dah diambil. Tapi masih tiada kesan.

Urutan banyakkan susu - hanya membantu sedikit sahaja. Masih juga tidak memberi hasil yang memberangsangkan.

Suami dan ibu mula menyebut-nyebut susu formula.




Sehinggalah suatu hari, perkongsian seorang sahabat di laman sosial memberi kesan dan membuka minda anda.

Ibu Ceria, Bayi Gembira.


Allah!

Bukankah dah ditekankan sewaktu kelas penyusuan yang pernah anda sertai satu masa dahulu, yang emosi ibu mempengaruhi penghasilan susu?

Rupanya sewaktu mengepam di sudut surau, fikiran anda ligat memikirkan tugas pejabat yang menanti.

Hati kadang-kadang tertekan dek berat beg susu, pam susu dan ketulan ais yang terpaksa dikelek ke hulu ke hilir.

Beban kerja di pejabat, tidur yang tidak mencukupi, tugasan di rumah - semua menyebabkan badan anda penat dan stress.

Pesanan pakar laktasi - ibu perlu tenang dan ceria, barulah susu keluar dengan senang hati.

Allah!

Kasihan anak yang bakal jadi mangsa!

Familiar tak?


Situasi di atas adalah situasi yang biasa dihadapi ibu muda bekerja yang mengadu tak cukup susu dengan saya.

Mereka semua mahu terus menyusukan, tapi dengan keadaan susu yang makin berkurangan, malah ada yang terus merudum, menyebabkan ramai yang terus berhenti dan mengambil langkah untuk topup dengan susu formula.

Bayangkan, azam dan persediaan untuk menyusukan yang telah dibuat sekian lama, hilang begitu saja.

Panik menguasai akal.

Jangan Jadi Sebegitu!


Anda mahu tak jika saya nak kongsikan salah satu lagi usaha untuk cuba membanyakkan susu badan semula?

Bismillah, saya kongsikan pengalaman saya sendiri semoga perkongsian ini membuka hati ibu-ibu yang memerlukan bantuan..

dan juga membantu anak-anak syurga kita untuk terus mendapat susu yang terbaik untuk mereka.

Saya juga seperti anda..


mengimpikan penyusuan sehingga dua tahun buat anak sulung saya. 

Tapi sewaktu minggu-minggu pertama mula bekerja, saya begitu tertekan. Sikap seorang 'perfectionist' yang mahukan semua kerja disiapkan dengan terlalu sempurna, ditambah dengan keadaan saya yang tidak cukup tidur, cukup-cukup membuat otak dan badan saya penat.

Terlalu penat.

Sering kali saya pulang ke rumah dengan perasaan mahu terus tidur - tapi tak boleh lah, kerana bayi kecil perlukan perhatian.

Beberapa hari kemudian, saya perasan susu makin berkurangan.

Kuantiti susu perahan semakin sedikit.

Saya mula terpaksa menggunakan susu stok, dan lama-kelamaan, stok makin menipis.

Rasa nak menangis. Kerja pun tak tentu hala, sekarang baby pun bakal disogokkan dengan susu formula.

Saya tak mahu!




Saya bertekad makan supplemen. 

Walaupun sedikit skeptik, saya sudah hampir kehabisan usaha. Saya pejam mata dan beli Set Penyusuan Shaklee yang banyak dipasarkan di internet.

Pengedar Shaklee yang saya hubungi waktu itu menyarankan saya ambil set lengkap penyusuan.

Kesan Positif Selepas 3 Hari..


kepada badan.

Susu tidak bertambah serta-merta, tapi saya dapat rasa kelainan kepada badan dan minda.

Tubuh tidak lagi sepenat dulu. 

Kalau dulu saya sering mengantuk dan hampir tertidur sewaktu memandu pulang dari tempat kerja, selepas mengambil supplemen saya lebih bertenaga.

Emosi pun semakin stabil. Saya lebih mudah tersenyum, dan otak terasa ringan. Tak lagi terasa berat dengan tekanan yang entah apa-apa.

Saya pulang dan dakap bayi saya dengan lebih tenang.

Saya rasa lebih dekat dengan bayi. 

Selain itu, saya masih teruskan semua konsep penyusuan yang saya ketahui selain pengambilan supplemen secara konsisten.

Dan Tanpa Saya Sedari, Susu Tidak Lagi Hanya 4 Oz Sekali Pam.


Saya tidak pasti bila, tapi perlahan-lahan, kuantiti susu perahan berhenti berkurangan. 

Saya lega.

Dan semakin saya lega, susu perahan semakin banyak.

Gembira tak terkata bila stok susu dalam peti mula bertambah dan bertambah.

Syukur tak terhingga.

Saya Mahu Kongsi Perasaan Ini dengan Anda Semua..


ya, anda.

Ibu-ibu yang mempunyai azam untuk menyusukan bayi yang tinggi, seperti azam yang saya miliki terhadap anak syurga saya.

Keazaman andalah yang sebenarnya menjamin susu badan yang berterusan.

Bukan makanan banyakkan susu yang anda google.
Bukan nursing blouse dan nursing cover yang anda beli.
Bukan juga medela freestyle yang dibeli dengan mahal.

Bukan.

Anda lah sebenarnya resepi utama yang membolehkan anak anda menikmati susu badan yang penuh berkat dan khasiat.

Jangan biarkan perasaan skeptik terhadap supplemen menghalang kejayaan pengalaman penyusuan anda.

Saya bersyukur saya tidak tunduk pada perasaan skeptik saya.

Sekiranya anda turut mengalami masalah yang sama, saya harap anda hubungi saya.

Benarkan saya kongsikan pengetahuan dan pengalaman saya tentang suplemen yang sesuai dan tips-tips penyusuan yang lain supaya kita sama-sama berjaya.

Berjaya memberikan yang terbaik untuk anak syurga kita.


Selamat berjaya dalam perjalanan penyusuan anda,


Putri Zulaikha Amin
Shaklee Independent Distributor 917819
SMS / Whatsapp : 017-6021189









Hilangkan Sakit Sendi Supaya Dapat Berdiri Lama Dalam Solat

Seriau tak kalau nak rukuk atau sujud, bunyi lutut mengalahkan bunyi kepala paip yang berkarat?

Tu kalau setakat dengar bunyi.

Kalau kita jadi orang yang lututnya sebegitu, lagi serik dan pedih nak bergerak.

Sanggup buat apa saja untuk hilangkan sakit sendi tu.

sakit sendi solat

Sendi tu, fungsinya apa?

Sendi menghubungkan dua tulang yang berbeza. Selalunya, sendi membolehkan pergerakan. 

Contohnya lengan, siku, jari-jemari, buku lali, dan sebagainya.

Sebab sendi ni selalu bergerak, kalau tak dijaga, dapatlah osteoarthritis, atau sakit sendi.

Yang paling 'common' tentunya lutut.

Sebab lutut sendi utama yang menampung berat badan, di samping membantu pergerakan.

Bila sendi dah semakin haus, atau semakin kurang pelincirnya, maka.....

Terseksa lah nak bergerak.

Vitamin Khusus untuk Sendi Sihat

Vitamin Shaklee membantu dalam 3 kaedah untuk sendi yang sihat:

  1. Mengekalkan tulang rawan yang sihat
  2. Mengurangkan inflamasi
  3. Mengekalkan sel tulang yang sihat


Advance Joint Health membantu menyokong keselesaan sendi, memelihara kesihatan tisu penyambung dan meningkatkan kesan kusyen.

Omega Guard pula membantu meredakan keradangan. Kandungan Omega-3 yang tinggi membantu melambatkan proses penghausan tulang rawan, dan bertindak sebagai pelincir untuk kurangkan rasa sakit setiap kali berlaku keradangan.

Ostematrix pula adalah sumber kalsium, yang penting untuk kesihatan tulang, ligamen dan otot. Uniknya, ostematrix ni telah sedia diperkaya dengan magnesium untuk pastikan penyerapan yang optimum.


Teruja, kan?


Jangan tunggu lagi untuk hubungi saya dan dapatkan set sendi ini hari ini.


Salam sayang,

Putri Zulaikha Amin
Shaklee Independent Distributor 917819
SMS / Whatsapp : 017-6021189



Cara Cepat Berhenti Merokok Supaya Tak Jadi Balu Bila Suami Sah Kanser Peparu, Tapi Tegar Merokok

Anda miliki suami perokok tegar, tapi mahukan beliau berhenti? Segera?

Bayangkan kisah di bawah.

Sudah berpuluh-puluh tips berhenti merokok yang dikongsikan kepada suami sebelum ini, tapi semuanya ibarat menyiram air ke daun keladi. Sedikit pun tidak dipedulikan. Obsesi suami terhadap rokok itu semakin menjadi-jadi.

Kalau dulu katanya mahu cuba berhenti, semua tu cumalah angan-angan kosong sahaja.

Sehinggalah suatu hari,

Dunia bagaikan nak kiamat saat doktor mengesahkan berita tersebut.

Suami anda menghidapi kanser peparu, dan jika tidak dirawat serta-merta, boleh menjadi kronik dan akhirnya membawa kepada maut.

Muka terasa kering, jika ditoreh, pasti tidak berdarah.

Bermacam-macam bayangan buruk melintas ke kepala.

Anak kecil yang masih bersekolah. 
Hutang rumah yang masih banyak tertunggak.
Diri yang dalam keadaan berbadan dua.

Lalu anda pun membuat keputusan, suami perlu berhenti merokok, SEGERA.

tips berhenti merokok


Kerisauan Anda Dipandang Remeh


Suami cakap, peparunya masih kuat. Bapanya pun ada sejarah kanser peparu, tapi lepas lalui rawatan dan jaga pemakanan, tak ada pun mati muda. Masih juga merokok.

Lagipun, ramai kawan-kawannya yang dah cuba berhenti tapi tak jadi. Rasa ketagih, rasa tidak sihat, rasa seperti mahu pitam, dan sebagainya lah, kata suami.

Sayang jangan salahkan rokok semata-mata..

Terasa nak terik rambut akibat stress. Lagi sakit hati kerana suami jawab sambil hembus asap rokok berkepul-kepul.

Arghhhh!

cara berhenti merokok paling berkesan



Cara Efektif Berhenti Merokok...


adalah dengan melakukannya tanpa disedari oleh sang suami yang sakit, tapi tak juga insaf tu.

Cara paling mudah adalah dengan memasukkan 1-2 sudu Vivix ke dalam air minuman suami, inshaAllah tak lama kemudian, suami akan rasa loya dan tak lalu melihat rokok.

Ada testimoni dari bekas perokok yang Vivix menyebabkan rokok kegemarannya terasa pahit dan kelat.

Langsung tak menyelerakan.

Boleh layari video Youtube di bawah untuk dengar testimoni dari bekas perokok ini, yang terpaksa berhenti.

Kesan yang anda mahukan untuk terjadi kepada suami kesayangan anda juga.



Syok, kan?

Perlu kah melabur untuk beli Vivix? Berbaloi, ke?

Jom tengok brader ni yang tak menyesal langsung invest dalam Vivix..




Tanya hati anda.

Apa sangat RM 475 untuk sebotol Vivix yang tahan sebulan lebih kalau nak dibandingkan dengan;

...kesihatan suami, kesihatan peparunya dan elakkan suami dari terpaksa menjalani rawatan kemoterapi.

...anak-anak anda yang sedang membesar dan memerlukan kehadiran ayahnya bukan sehari dua, malah seboleh-bolehnya cukup lama untuk melihat hari graduasi, hari perkahwinan, dan bakal cucu.

...keperluan anda terhadap kasih sayang suami, penyokong, pendorong tegar cita-cita dan penceria hidup.

Vivix hanyalah salah satu daripada 1001 usaha anda supaya kehadiran lelaki terpenting dalam hidup anda dan anak-anak tidak ditarik atas sebab sebodoh rokok.

Ambil tindakan hari ini. Sekarang.

Hubungi saya supaya saya dapat sama-sama membantu bersama dalam usaha anda agar suami berhenti merokok, cepat.

Sekiranya anda tak sabar nak dapatkan Vivix secara terus dari Shaklee, tekan butang di atas. Anda akan terus berurusan dengan Shaklee tanpa melalui saya. Semoga berjaya.




Salam sayang,

Putri Zulaikha Amin,
Shaklee Independent Distributor 917819,
Email: saudagaruntamu@gmail.com
SMS / Whatsapp : 017-6021189










Sunday, November 16, 2014

Cara Cegah Gout Supaya Mak Ayah Cepat Pulih, Tak Lagi Terdampar Sakit Tak Bergerak

Dua hari yang lalu, pulang ke kampung buat lawatan mengejut. Saja nak surprise-kan mak ayah.

Tapi diri sendiri yang ter-surprise. 

Ayah terdampar sakit tak dapat bergerak kerana gout nya menyerang kembali. Ayah yang dulu gagah, aktif bergerak ke sana ke sini, hanya duduk diam tak berkutik, dengan sedikit erangan kesakitan setiap kali kakinya digerakkan.

Belum lagi kalau dilihat bengkak kaki ayah.



Sayu hati.

Dan bertambah geram sebab ayah ni degil - semua cara cegah gout yang anda pernah cadangkan di-ignore begitu saja. Sekarang dah sakit, kan susah?

Badan Gagal Buang Asid Urik dari Darah


Punca utama gout, adalah bila asid urik dalam darh tak dapat dibuang. Buah pinggang yang sepatutnya menapis dan membuang asid urik dari dalam darah tak mampu berfungsi secara efisyen.

Asid urik ni kemudiannya termendap dan berubah menjadi hablur asid urik garam yang akan terselit-selit di bahagian sendi badan.

Sendi yang selalunya akan diserang gout adalah sendi jari kaki. Tapi sekiranya tiada usaha untuk memulihkan keupayaan badan menyahkan asid urik ini, sendi-sendi lain pula yang bakal jadi mangsa.

Pada awal-awal serangan, sakit yang dialami mungkin tidak terlalu kerap, dan masih boleh ditahan.

Lama-kelamaan, semakin banyak hablur asid urik yang termendap di sendi-sendi, semakin keraplah serangan dan tentunya,

semakin sakit dan perit.

Kenapa Penting Untuk Cegah Gout Tanpa Makan Painkiller / Panadol


Sekiranya anda punya pengalaman bapa / mak / nenek / ibu saudara yang diserang gout, doktor akan memberikan berpeket-peket ubat tahan sakit dan anti-inflamasi. Jika teruk, boleh juga ambil suntikan anti-radang.

Doktor dah cakap - gout adalah penyakit yang tak boleh sembuh. Jadi disuruhnya berpantang bermacam-macam - tak boleh makan seafood, dan sebagainya. Selalunya makanan yang tinggi kandungan asid uriknya, lah.

Supaya serangan gout tak terjadi terlalu kerap.

Tapi, kadang-kadang, dah berpantang bersungguh-sungguh pun, masih sakit juga.

Dah elak makan kerang, keram dan udang, masih juga bengkak sendi kaki yang menyeksakan tu.

Dan bila pergi ke klinik untuk mendapatkan rawatan, sekali lagi, berpeket-peket painkiller dan ubat anti-radang yang dibekalkan.

Ayah anda pula memuji-muji ubat klinik - kononnya berkesan dan boleh pulihkan saki goutnya.


Gusar.

Sukar.

Sampai bila akan begini?

sakit gout teruk
Takkan nak biarkan sehingga jadi sebegini?

Pemakanan ubat tahan sakit berpanjangan merosakkan buah pinggang



Ubat tahan sakit yang pelbagai - perlu untuk mengurangkan sakit, tapi alternatif penting supaya pengambilannya tidak berterusan!


Anda terangkan pada ayah, yang ubat tahan sakit cumalah unuk mengurangkan rasa sakit, tapi tak membantu untuk menyembuhkan pun.

Lagi teruk sebenarnya doktor pun tahu yang ubat tahan sakit tu boleh merosakkan buah pinggang!

Buah pinggang adalah organ yang menapis bahan-bahan yang tidak berguna dalam badan untuk dibuang keluar. 

Sekiranya fungsi ini tidak lagi dapat dijalankan akibat pengambilan ubat tahan sakit yang melampau, apa yang bakal terjadi?

Kandungan asid urik makin banyak yang tak dapat dibuang, dan makin banyak hablur asid urik yang termendap.

Kesudahannya, gout makin teruk, buah pinggang makin rosak. 

Sudah jatuh ditimpa tangga.

Masa Untuk Bertindak

Jangan biarkan orang kesayangan anda terseksa mengidap sakit gout ini lagi.

Saya amat syorkan pengambilan vitamin yang khusus membantu membaiki fungsi badan untuk menapis asid urik berlebihan ini supaya serangan gout dapat dikurangkan dan kandungan asid urik dalam badan sentiasa dalam paras terkawal.

Yang pertama, tentulah Vivix. Kalau ikutkan artikel dari sini, bahan yang mempunyai antioksida yang tinggi berwarna biru / ungu sangat membantu sebagai anti-radang sewaktu masuk ke dalam badan.

Sekiranya anda tidak kisah untuk membelanjakan sedikit wang untuk keselesaan ibu dan ayah, saya sangat-sangat mengesyorkan vivix ini. Boleh terus beli menggunakan kad kredit / debit dengan klik butang di bawah.




Sekiranya tidak mampu (boleh hubungi saya untuk ketahui harga Vivix) - saya cadangkan anda ambil gabungan vitamin di bawah untuk membantu keadaan gout ibu bapa.

  1. Omega Guard
  2. Alfalfa 
  3. Advance Joint Health 
Gabungan tiga vitamin ini bertindak secara khusus untuk membantu pesakit gout, dari segi:

  1. Detoks badan - salah satu punca gout adalah kegagalan badan untuk membuang asid urik berlebihan dari badan, kan? Alfalfa complex ni fungsinya untuk membantu keupayaan badan menyahkan toksin. Asid urik badan pun lebih mudah dikekalkan di paras terkawal kalau apa yang masuk, boleh keluar :)
  2. Meredakan keradangan - ini adalah salah satu alternatif kepada pengambilan ubat anti-radang yang diberikan doktor. Omega Guard, jika diambil berterusan akan bertindak untuk mengurangkan keradangan sewaktu gout menyerang, maka tak perlulah terlalu bergantung kepada ubat tahan sakit lagi.
  3. Pelincir kepada sendi - bila pelincir antara sendi berkurangan, ditambah pula dengan kehadiran hablur asid urik yang terkumpul, pergerakan sendi akan menjadi sakit. Nak solat pun susah.


Baca tulisan saya tentang tanda-tanda gout di sini.

Kesan Positif Seawal 3 Minggu


Salah seorang kawan saya memberikan set Gout ini kepada bapanya, yang sering mengadu sakit gout.

Alhamdulilla, setelah konsisten makan omega guard dan alfalfa selama dua minggu, bapanya beri tahu yang sakit telah berkurangan! Masih bengkak, tapi sudah tak berapa sakit walaupun tak makan painkiller.

Sebelum ni, jika tak ambil painkiller, tak mungkin dapat tahan selama dua minggu.

Sebulan selepas konsisten makan vitamin, bapanya pergi buat pemeriksaan darah dan alangkah gembiranya bila diberitahu yang paras asid uriknya adalah normal!

Sujud syukur kawan saya itu. Tak lagi bimbang kesihatan ayah di kampung..

Kalau anda pun mempunyai orang tersayang yang terseksa dengan penyakit gout itu, cubalah berikan suplemen ini sebagai alternatif. Kesiankan mereka, nak buat pergerakan pun susah.

Nak solat yang wajib tu pun, sukar..

Hubungi saya supaya saya dapat bantu anda seperti kawan ayah saya, itu..


Salam sayang,
Putri Zulaikha Amin
Shaklee Independent Distributor (917819)
SMS / Whatsapp : 017-6021189









Cara Mengecilkan Paha Supaya Tak Lagi Malu Dipandang Suami

Dulu, paha seperti model. 

Sekarang, entah di mana silapnya, makin sukar mencari seluar. Pinggang dah okay, tapi paha yang besar pulak tersangkut.

Selulit yang menggelikan pun semakin ketara.

Aduh, tambah malu bila cik abang pandang. Gusar rasa hati. Nak pakai pakaian yang ketat sedikit di rumah pun tak sanggup - malu nak tayangkan paha bulat yang seperti nangka tu.

Gusar nak cari cara mengecilkan paha dengan cepat.

Arghhhhhhh!!!


Kenapa Paha lah Anggota yang Paling Mudah Membesar?


Untuk mereka yang mengalami masalah pertambahan berat badan, kawasan-kawasan seperti lengan, pinggang dan paha adalah antara kawasan yang paling mudah memerangkap lemak.

Paha juga antara kawasan yang paling kurang bergerak - agaknya lemak selesa kot berumah di situ.. hehe..

Teknik menguruskan paha ni boleh dikategorikan kepada dua - senaman dan pola pemakanan.

Cara Mengecilkan Paha dengan Cepat dan Mudah - Melalui Olahraga


Terdapat pelbagai jenis senaman yang 'mensasarkan' pembuangan lemak di paha. Antara yang paling popular adalah senaman lunges dan squat, yang memang tujuan utamanya adalah untuk target lelemak di paha yang degil tu.

Boleh lihat video senaman lunges dan squat ini. Mudah, dan boleh dibuat di rumah saja pun, tak perlukan anda untuk sign-up ke gimnasium.


Selain itu, senaman ringan seperti jalan turun naik tangga juga turut membantu.

Buang Lemak di Paha Melalui Pemakanan yang Mudah


Banyakkan minum air suam / air masak




Badan manusia ni, komposisinya adalah 2/3 air. Air sangat penting untuk pastikan organ dan fungsi badan berada di tahap optimum. Pernah tak terfikir kenapa anda asyik nak makan dengan banyak dan kerap tak kenyang-kenyang?

Salah satu kemungkinanan adalah badan anda tak cukup air dan setiap zat makanan yang anda makan tak dapat diserap dengan baik oleh badan. So, walaupun anda dah makan protein banyak satu-satu masa, tak semua protein dapat dicernakan dengan sempurna dan badan pun 'salah sangka' ia tak cukup protein.

Otak pun hantar signal supaya anda makan LAGI protein.

Makan makanan berserat

Makanan berserat penting untuk pencernaan. Bahan buangan yang tidak dikeluarkan dari tubuh badan adalah bertoksik, dan jika tak dikeluarkan dalam jangka masa yang lama, boleh menyebabkan anda menjad letih, lesu dan malaslah nak bersukan.

Macam mana nak kuruskan paha, kalau macam ni?

Jika anda suka ber-snek, ambil snek yang menyihatkan

Jangan ambil remeh kesan pengambilan coklat dan sebagainya sebagai snek berterusan. 

Makanan sebeginilah yang buatkan paha anda tak muat nak pakai jeans lama tu!

Jika mahu bersnek, pastikan anda ambil makanan yang kurang lemak seperti kekacang. Minum air juga boleh mengurangkan keinginan untuk bersnek.

Ambil makanan tambahan yang membantu membakar lemak dengan cepat

Lemak lemak degil di paha tu bukan senang nak di'urai'kan. Sebab dah terlalu tepu, jika anda hanya bergantung kepada senaman yang tak berapa kerap dan pemakanan yang tidak ditukar sepenuhnya, anda mungkin akan kecewa melihat paha yang masih lagi tak seperti yang diidamkan.

Terdapat banyak produk yang boleh membantu meningkatkan metabolisme badan, menguraikan lemak dengan pantas dan sebagainya yang boleh anda cuba untuk bantu anda memperolehi paha seksi yang diidamkan.

Cuma pastikan dulu produk tersebut selamat untuk dimakan.

Tak mahu pulak paha kecil, tapi dapat penyakit yang lain!

Saya cadangkan ambil makanan tambahan semulajadi dari Shaklee yang lengkap untuk membantu menurunkan berat badan dengan cepat. Semulajadi, dan telah terbukti berkesan menurunkan berat badan :)

Set Shaklee ni akan menumpukan pada detoks badan (buang semua toksik-toksik) supaya nutrien dari makanan dapat diserap dengan berkualiti.

Seterusnya menumpukan pada pembakaran lemak - sebab lelemak anda yang degil mungkin perlukan bantuan untuk dinyahkan dari badan. Dengan senaman ringan yang anda lakukan, lemak yang dah dipecah-pecahkan ni lebih mudah dibakar.

Dan akhirnya pada pembinaan otot. Tahu tak banyak yang banyak produk pasaran menurunkan berat dengan pantas tapi dengan efek yo-yo, iaitu berat akan naik mendadak di kemudian hari

Jika anda berminat nak tahu kisah-kisah orang yang dah berjaya turun 7kg, 8kg malah 10kg dengan set slimming ni, saya amat suka hati nak kongsikan dengan anda.

Boleh hubungi saya di alamat dan nombor telefon di bawah, ya.

Salam sayang,

Putri Zulaikha Amin
Shaklee Independent Distributor 917819
Emel: saudagaruntamu@gmail.com
SMS / Whatsapp : 017-6021189




Thursday, November 13, 2014

Tips Anak Bijak Supaya Tak Lagi Rimas Dengan Jiran Sebelah Yang Berlagak Anaknya Hebat

Semalam, saya hadiri majlis graduasi adik saya tahun 6, dan duduk di sebelah seorang ibu beranak tunggal.

Selepas hampir 3 jam duduk, saya rasa muka saya dah beku dengan senyuman plastik dan sikit sahaja lagi kesabaran yang tinggal sebelum saya cakap "Sudah-sudahlah berlagak tentang anak awak yang pandai A, B , C dan 1001 perkara lagi tu, saya tak mahu tahu"

Hehe.

Pernah tak ibu semua berada dalam situasi seperti ini?

Ibu Tertekan Cari Cara Supaya Anak Pintar


Rata-rata ibu bapa hari ini semua tertekan nak buat anak jadi pintar dalam segala macam hal. Toleh kiri dan kanan, semua orang saling berlumba-lumba apa kelebihan anak masing-masing.

Soalan-soalan seperti "Anak awak dah apply sekolah mana?"

atau

"Baby dah boleh buat apa dah? Baby saya dah boleh makan makanan keras (tanpa tunggu kita jawab pun soalan dia - sendiri tanya, sendiri jawab)

atau

"Si Anita tu (anaknya) memang bagus - di sekolah masuk tarian, kawad, pidato, bahas, kuiz matematik, lagi.... lagi.... lagi...."

sedikit sebanyak menyebabkan ibu bapa sanggup buat apa saja untuk membolehkan anak masing-masing bersaing dalam suasana yang kompetitif melampau ni.

Cuba bayangkan,

Jiran sebelah anaknya selalu dapat nombor 1 di sekolah, markah semua melebihi 90 pulak tu.

Jiran depan, anak sulungnya baru graduasi sebagai jurutera dari universiti terkemuka di Amerika.

Di kampung pulak, mak baru beritahu yang cucu ketua kampung umur 4 bulan dah boleh berdiri.

Pressure, kot?

Ukuran Kejayaan




Kalau perasan, sebenarnya yang mudah membuatkan ibu bapa Malaysia ni tertekan adalah bila kejayaan dan kelebihan anak diukur dalam unit KEPANTASAN dan AKADEMIK.

Kalau anak lambat bercakap, tak bagus. Kalau anak tak dapat 90 markah, tak bagus.

Tapi, tak ada yang rasa tertekan bila lihat anak kawannya rajin membantu orang, pandai mengucapkan terima kasih dan sebagainya.

Ada ke mak tengok anak jiran ucapkan terima kasih dengan sopan, lepas tu rasa dengki dan paksa anak sendiri cakap terima kasih, arigatou dan syukran dalam 5 bahasa berbeza? Mana ada.

Yang lagi tak dengki langsung kalau tengok anak orang lain boleh mengaji umur 3 tahun. Kita cakap - Wah, baguslah! - and thats about it.

Sedih nya...

Akibatnya...

Kesian la kat budak. Kecil-kecil dah dipaksa ke kelas tambahan sampai larut malam. Hujung minggu dicatu, tak boleh bermain sesuka hati sebab perlu hafal kamus. Kalau tak dapat markah 100 dalam ujian sifir, kau duduk lah kat meja belajar hafal sifir guna belakang buku latihan coklat tu.

Kasih Sayang Lebih Utama


Buku yang mempunyai ilustrasi berbentuk komik supaya ibu bapa yang
membaca lebih mudah memahami dan mengaplikasikan teknik-teknik 'talking' yang disarankan

Dalam keadaan stress dan tertekan nak anak bijak dengan cepat, ibu bapa mungkin akan terkeluar perkataan-perkataan yang tak sepatutnya.

Adele Faber, pengarang buku terkenal How to Talk so Kids Can Learn menulis bahawa untuk melahirkan kanak-kanak yang bijak akademik DAN sahsiah, kasih sayang ibu bapa dan pendidik adalah amat penting.

Anak akan lebih terbuka untuk menerima teguran dan memahami pelajaran sekiranya mereka selesa dan tidak terasa terancam dengan 'inferiority' ibu bapa.

Percayalah - anak bijak lahir dari rumah dengan ibu bapa yang hebat.

Jadilah Ibu Bapa Hebat Itu, Hari Ini


Doa, doa dan doa. Jangan jemu.


Doa ibu bapa adalah senjata yang paling ampuh - bukan sekadar untuk anak, tapi juga untuk membersihkan hati ibu bapa supaya dapat pandang anak dengan penuh kasih sayang. 

Sewaktu anak hampir terlena, bisikkan harapan anda di telinganya. Waktu ini minda separa sedar sang anak masih jaga, dan inshaAllah doa dan harapan anda akan meresap masuk ke dalam hati dan mempengaruhi tingkah lakunya.

Sediakan persekitaran yang merangsang kecemerlangan


Kajian menunjukkan pendedahan berterusan kepada bau busuk dan keadaan yang huru-hara akan merendahkan fungsi otak dan menyebabkan emosi terganggu.

Tempat khas untuk anak bermain yang bersih dan kemas boleh mengelakkan otak anak merosot secara semulajadi.

Bawa juga anak-anak melihat alam - banyak yang boleh dipelajari dengan melihat ciptaan Allah.

Amalkan gaya hidup sihat dan pemakanan yang seimbang




Senaman berbasikal beramai-ramai di hari minggu? Good idea.

Berkelah di taman dan biarkan anak berkejaran lebih bermanfaat untuk perkembangan anak berbanding iPad beratus ribu yang anda mungkin terfikir untuk  belikan kepada anak sebab lihat anak jiran sebelah pun ada iPad.

Lagi pun, berkelah lebih murah.. hehe...

Dari sudut pemakanan pula, saya rasa semua ibu bapa pun dah tahu pentingnya makanan yang seimbang zatnya.

Tak kurang juga yang memberikan kismis, kurma, minyak zaitun, minyak ikan, dan sebagainya kepada anak sebagai 'neuro-booster'. Bagus. Tak salah berikan, kerana ini semua adalah usaha. Bagi anak yang tak suka makan makanan pelik-pelik ini live, boleh juga gunakan alternatif pil minyak ikan semulajadi ini.

Ibu bapa juga peru kreatif untuk menangani anak yang memilih dalam soal makanan. 

Contohnya, kalau anak pantang melihat sayuran, sayuran tersebut boleh dikisar dan dimasukkan dalam bebola ikan kegemarannya.

Boleh juga mencuba bancuhan enak berperisa vanilla yang boleh mengembalikan selera makan anak. Tapi, awas, jaga juga jangan sampai selera terlalu membuak!

Dan akhir sekali...

Terima Anak Seadanya


Ingat lagi suatu masa dahulu, anda pernah berdoa panjang dan lama supaya anak itu hadir buat penyeri hidup.

Jangan dilupakan saat-saat sukar anak tersebut dikandung dan dilahirkan - dan bagaimana hidup anda berubah selepas kehadirannya. Penat dan tidak tidur malam - tapi ceria. Bahagia.

Ramai yang di luar sana masih menanti penyeri hidup seperti yang telah anda miliki.

Jangan rosakkannya dengan hati yang membuta tuli tak mahu kalah dengan tekanan dunia.

Anak anda, anda yang mencorakkannya. Dan yakin lah setiap anak dilahirkan dengan keistimewaan tersendiri, dan sekiranya sampai sekarang anda masih tak lagi nampak-nampak apa special sangat anak anda tu..

Ingat.

Mereka adalah jawapan Allah kepada permintaan anda suatu masa dulu. 

Istimewa, kan?


Salam sayang,

Putri Zulaikha 
Shaklee Independent Distributor (917819)
SMS / Whatsapp : 017-6021189
Email : saudagaruntamu@gmail.com



















Wednesday, November 12, 2014

Kenapa Ramai Orang Nak Bakar Lemak - Lemak Jahat Sangat, Ye?

Lambakan produk menguruskan badan untuk bakar lemak yang kita tengok di pasaran hari ini sedikit sebanyak sepatutnya buatkan kita terfikir.

Kenapa semua orang nak bakar lemak? Jahat sangat ke lemak ni?

Lemak Baik Untuk Kesihatan


Siapa yang belajar biologi di sekolah mesti tahu ada vitamin yang larut lemak untuk diserap dengan baik. Ingat ADEK? Vitamin empat bersaudara ni lah yang perlukan lemak untuk larut dan memberi manfaat kepada badan.

Protein dan karbohidrat yang berlebihan pun ditukarkan kepada lemak - takut nanti suatu masa kita terpaksa skip lunch dan dinner sekali harung (tak sihat, jangan buat selalu, kesannya pada berat tak bagus!), lemak-lemak ni akan dibakar semula untuk dijadikan tenaga.

Fakta lemak lain yang mungkin kita tak tahu:

  • Lemak membekalkan tenaga
  • Lemak melindungi organ-organ dalam badan macam kusyen
  • Kajian menunjukkan sesetengah lemak tidak tepu membantu mengurangkan risiko anser
  • Berguna untuk membentuk membran sel - maksudnya setiap sel kita diliputi dengan lapisan lemak yang halus.
Jadi....

Kalau cita-cita nak makan produk kuruskan badan sampai tinggal tulang, itu namanya nak melanggar hukum alam.

Bakar Lemak pinggang
Obsesi terhadap saiz pinggang...

Lemak BERLEBIHAN lemak jahat


Apa-apa yang berlebihan, selalunya tak membawa manfaat yang baik.

Termasuklah dalam kes lemak.

Punca utama lemak berlebihan adalah pemakanan yang tidak terkawal. Keburukan pengambilan lemak yang berlebihan :

1. Termendap dalam saluran darah, menyebabkan aliran darah jadi sempit dan tak efisyen.


Akibatnya - tekanan darah tinggi, sering sakit kepala sebab tak cukup oksigen, dan paling teruk, sakit jantung bila jantung terpaksa bekerja keras nak 'push' darah melalui laluan salur yang berkeladak.

2. Menyumbang kepada berat badan berlebihan, dan lebih teruk, obesiti.

Obesiti, bukan saja menyebabkan pemilik badan rasa rendah diri, tidak cantik dan 'less of a human', malah merupakan salah satu punca awal terhadap penyakit lain seperti diabetes, sakit lutut dan sebagainya.

3. Terkumpul di bahagian badan seperti paha, bawah lengan, pinggang, punggung dan sebagainya.

senaman bakar lemak
Orang panggil lemak di pinggang, spare tyre...

Oleh sebab tak mahu kelihatan menggeleber, ramai yang tak sabar-sabar nak ambil jalan pintas untuk menguruskan badan dengan menggunakan produk kurus di pasaran. 

Janji-janji seperti kurus_dengan_cepat_dalam_masa_30hari dan seksi_menawan_tanpa_lemak sangat faham keinginan golongan sebegini yang nak kurus sekelip mata.

Berbaloi ke?


Bayangkan lemak yang dah lama melekat dan tiba-tiba datang orang RENTAP dari tempat dia bergantung, terkejut tak?

Tempat lemak bergantung tu (aka badan / salur darah / organ), terperanjat dan mengamuk tak?

Jangan terpedaya dengan produk-produk yang menjanjikan kurus sekelip mata. 

Lebih baik cuba rawat dan turunkan berat dengan sihat melalui:

  1. Aktiviti aktif seperti berjalan kaki, bermain dengan anak-anak atau berlari setempat supaya kadar jantung meningkat dan lemak dibakar secara semulajadi
  2. Betulkan pola pemakanan. Kebanyakan produk segera akan suruh diet melampau - sekali lagi, badan terkejut ape kejadah tiba-tiba tak dapat makan macam biasa, kan? Hasilnya, kurus tapi tak bertenaga. Lembik.
  3. Tidur yang cukup. 
  4. Ambil suplemen yang bantu detoks badan. Badan berlemak berkemungkinan besar dipenuhi dengan toksik-toksik yang menghalang nutrisi dari diserap masuk dengan efektif.
  5. Ambil pemakanan untuk bakar lemak secara semulajadi. Minyak ikan, teh hijau dan oat adalah antara contoh makanan bakar lemak semulajadi yang boleh dimasukkan dalam diet seharian.

Dari spend beratus ribu beli produk kurus_sekelip_mata, lebih baik invest duit beli vitamin / supplemen yang membantu badan nyahkan lemak-lemak tak berguna semula jadi.

Vitamin sekurang-kurangnya tak RENTAP lemak dari badan. Gentle sikit, ok.


Pertanyaan berkenaan vitamin yang sesuai untuk buang lemak, boleh hubungi:
Putri Zulaikha
Shaklee Independent Distributor : 917819
SMS / Whatsapp : 017-6021189
Email : saudagaruntamu@gmail.com






Tuesday, November 11, 2014

Akibat Tak Tahu Cara Maintain Berat Badan Mudah Ini, Bakal Pengantin Perlu Alter Dress Pengantin LAGI dan LAGI

Semakin hampir hari bahagia, semakin banyak perkara yang perlu difikirkan dan diselesaikan. Teringat waktu zaman-zaman hari bahagia saya (ahem), saya google 'cara maintain berat badan'..

Kelakar pula kalau ingat.

Persiapan yang terlalu banyak, di tambah dengan desakan masa bagi bakal pengantin yang bekerja boleh meningkatkan tahap stress. Tambah pula kalau orang-orang lain di sekeliling seperti mak, makcik, bakal mak mertua, bakal pak mentua, atok, nenek segala rupa nak beri 1001 cadangan tentang cara nak menguruskan majlis

Walaupun niat mereka ni baik, tapi alahai susah jugak nak jaga hati semua orang - mana nak jaga hati sendiri lagi ni!

Tekanan emosi punca utama 'binge' eating

Pilih penampilan anda di hari bahagia - kiri atau kanan?
Sesiapa yang pernah tengok "Bride Wars" mesti faham apa kaitan stress dengan makanan terlalu banyak melampau di luar kawalan.

Akibat terlalu stress nak bersaing dengan sahabat baiknya tengok majlis kahwin siapa yang lebih grand, Liv, lakonan Kate Hudson, tak mampu mengawal berat badannya yang naik melampau sampai tak muat nak masuk ke dalam dress Vera Wang.

Ramai yang tak perasan mereka adalah salah seorang binge eater! Pernah tak anda:

  1. Lebih suka makan seorang diri sebab bila makan seorang diri, tak ada siapa yang nak terjojol mata tengok kuantiti makanan yang banyak 
  2. Diet bersungguh-sungguh 5 hari, jadi seorang 'pemakan' yang baik cuma makan clean food, salad dan sebagainyalah. Tapi sekali hari Sabtu terus telan satu tub ais krim sekali hadap. Pernah? Ini namanya impulsive eating
  3. Makan terlalu banyak dalam tempoh masa yang sekejap. Lunch makan nasik beriani sepinggan. On the way balik lunch makan sandwich pulak. Kat atas makan coklat. Err...
  4. Terasa tidak mampu untuk mengawal diri dari berhenti makan.
Sekiranya anda pernah mengalami salah satu dari ciri-ciri di atas, tidak tahniah. Anda mungkin salah seorang yang menghidap penyakit mental 'binge eating'.

Apa yang perlu saya lakukan?


Jangan risau. Semua orang mempunyai kecenderungan untuk melakukan salah satu daripada 4 perkara di atas sekali-sekala. 

Yang tak normal adalah bila anda perasan anda asyik jatuh dalam pola 4 di atas terlalu kerap.

Saya cadangkan bakal pengantin tarik nafas dalam-dalam dan cuba buat perubahan minimum ini dalam gaya hidup bakal pengantin anda :

  1. Tidur awal. Make it a point untuk dapat tidur yang cukup. Kajian menunjukkan individu yang tidak mendapat tidur yang cukup akan compensate dengan cara makan dengan lebih banyak daripada biasa.
  2. Walau sesibuk mana pun anda ke hulu ke hilir menguruskan persiapan kahwin, jangan lupa minum air! Tips mudah: Sentiasa bawa botol air 1L supaya mudah untuk anda rekod sama ada pengambilan air harian cukup atau tidak. Tak mahu pula kalau kulit jadi kering dan bibir mula merekah, kan?
  3. Jika anda mempunyai kawan baik, inilah masanya untuk mengambil kesempatan. Jadikan mereka sebagai 'polis' peribadi supaya anda tak hilang kawalan sewaktu dalam sesi 'food tasting', dan sebagainya.
  4. Chances are, anda telah banyak bergerak dalam menguruskan urusan perkahwinan dan badan telah banyak exercise. Bagus. Tapi jangan pandang rendah manfaat 5 minit senaman 'plank' setiap hari untuk mengempiskan lagi perut. 

Kesan Pola Pemakanan Terhadap Berat Naik Mendadak


Untuk bakal pengantin yang sedia berisi, saya cadangkan untuk mula makan dalam porsi yang kurang dari biasa, tapi lebih kerap sekiranya perlu.

Memasukkan makanan sekali hentak ke dalam perut memaksa badan bekerja dengan lebih keras dan sekiranya kadar metabolisme anda sedia rendah, belum sempat habis hadam lagi anda dah masukkan makanan baru.

Kesian lah perut.

Beri masa untuk badan menghadam kuantiti makanan dengan efektif.

Saya juga suka nak cadangkan pengambilan suplemen untuk membantu badan membakar lemak-lemak yang sedia ada dengan lebih berkesan.

Mulakan Hari Dengan Sarapan yang Power


Bagi bakal pengantin yang telah mempunyai berat badan ideal, tahniah. Tugas anda tak sukar - cuma perlu pastikan tidak terjadi kes-kes yang menyebabkan berat naik tak disangka-sangka.

Salah satu cara berkesan untuk mengawal berat badan adalah dengan mengambil makanan yang berkhasiat lengkap sewaktu sarapan supaya badan memulakan hari dengan bertenaga - bukan craving for energy.

Pernah perasan tak - kalau kita tak sarapan, macam makin menjadi-jadi pulak nak mengunyah jam 10 pagi?

Tak pun, lapar waktu lunch berganda-ganda sampai kadang-kadang sepinggan nasi beriani pun rasa tak cukup!

Tapi masalahnya, nak bangun pagi siapkan sarapan yang berkualiti tu, agak remeh. Tambahan untuk bakal pengantin yang bekerja dan perlu bergerak ke ofis pagi-pagi.

Sudahnya, nasik lemak Kak Kiah jadi menu harian.

Set Kurus Shaklee
Nasik Lemak.... sedap di mulut, tak berapa nak sedap di paha, lengan, dan muka....

Alternatif untuk Sarapan yang Mengenyangkan... dan Tak Menyumbang Pada Berat Badan


Saya kongsikan sarapan saya sehari-hari..........

Menu sarapan perasa vanilla yang enak dan mengenyangkan


2 sebab utama kenapa saya rasa mealshakes paling bagus untuk buat menu sarapan:

  1. Sangat sangat sangat lahhhh mudah untuk disediakan. Nama pun 'shakes' - setiap pagi 3 minit sebelum keluar rumah saya shake dalam botol shaker dan teguk. Cepat, kan?
  2. Rasa kenyang tahan lama - kalau saya makan mealshakes ni pagi jam 7, pukul 12 tengah hari baru mula rasa lapar. Sebab pukul 12 baru rasa lapar, saya tak ada lah mengada-ngada nak mengunyah jam 8 - 11 pagi tu.
Rasanya sesuai jugak untuk bakal pengantin yang sibuk tak sempat nak sarapan sebab ada appointment dengan caterer, kan?

Tak sabar saya nak anda turut sama sayangkan mealshakes ni macam saya!



Putri Zulaikha Amin


♥ Shaklee Independent Distributor [ ID No : 917819 ]
♥ SMS / Whatsapp: 0176021189
♥ Facebook PM : http://on.fb.me/1iyXIn6


Blog Archive

Copyright © putrizulaikha.com Published By Gooyaabi Templates | Powered By Blogger

Design by Anders Noren | Blogger Theme by NewBloggerThemes.com